In onze vorige blogpost hebben we uitgelegd waarom het creëren van persona’s belangrijk is. Het is de basis voor succesvolle Marketing, Sales en Productontwikkeling. Nu wil je natuurlijk meteen aan de slag, maar zelf zo weinig mogelijk tijd investeren.
Daarom vind je hier een persona canvas, die je zo kunt invullen. Je vindt soortgelijke canvassen als je even Googlet, maar deze is compact en tegelijkertijd volledig. Alles wat je nodig hebt.
De persona canvas bestaat uit 5 onderdelen: kenmerken, behoeften en doelen, gedrag, kanalen en persoonlijkheid.
De belangrijkste demografische kenmerken zijn:
Deze kenmerken vind je het snelst door middel van Google Analytics. Als je voldoende websitebezoekers hebt, scheelt dat een hoop tijd en werk. Kenmerken van websitebezoekers zeggen al iets, maar de kenmerken van klanten zeggen veel meer over jouw uiteindelijke persona. Filter binnen Google Analytics op user actions - bijvoorbeeld door te kijken wie jouw product heeft gekocht, en kijk vooral naar die kenmerken.
Als je nog geen gebruik maakt van Google Analytics, dan raad ik je aan daar echt mee te beginnen. Zonder data kun je vrijwel geen beslissingen nemen op het gebied van online marketing. Hoe je dat doet, leer je hier.
In de tussentijd kun je gebruik maken van enquêtes via bijvoorbeeld Survey Monkey. Door het stellen van de juiste vragen, kun je al veel te weten komen over de demografische kenmerken van jouw huidige klanten.
Wat wil jouw persona bereiken? Wat zijn zijn/haar uitdagingen?
Het is lastig om doelen te achterhalen via data. De beste manier om achter de doelen en uitdagingen van jouw klanten te komen, is door ze zelf te vragen. Dit kan wederom door middel van enquêtes.
Wat doet jouw persona in plaats van het kopen/gebruiken van jouw product?
Kom er door middel van een vragenlijst achter wat voor type content jouw persona interessant vindt. Je kunt ook proberen te achterhalen of jouw potentiële klanten andere tools/diensten gebruiken om hun doelen te bereiken.
Welke offline en online kanalen gebruikt jouw persona?
Dit kun je op verschillende manieren achterhalen. Allereerst kun je weer gebruik maken van vragenlijsten, waar je simpelweg jouw bestaande klanten uitvraagt. Daarnaast kun je in Google Analytics checken welke kanalen de meeste bezoekers opleveren. Heb je geen Google Analytics en ook nog geen bestaande klanten? Dan kunnen wij je helpen met verschillende tools, zoals Sparktoro.
Natuurlijk kun je op basis van jouw huidige klantenbestand een inschatting maken van de persoonlijkheid die het beste past bij jouw persona. Daarnaast kun je de LinkedIn profielen van jouw klanten checken met CrystalKnows om bepaalde persoonlijkheidstrekken van jouw persona te identificeren.
Heb je hulp nodig bij het opstellen van een persona of wil je simpelweg een stok achter de deur? Klik dan op de knop hier beneden.