Veel ondernemers zijn er naar op zoek: de follow-up van Instagram, Linkedin en misschien wel van TikTok. Is het nieuwe social platform nu eindelijk geboren?
Gelijk vanaf de start in maart 2020 wint Cloubhouse in rap tempo aan populariteit. Ondanks het feit dat het nog een beta-versie is, is de engagement binnen de app sky-high. Deze voice-and-audio based app heeft de potentie om de manier van communiceren te veranderen.
Wow! Wat is Clubhouse dan precies?
Clubhouse is een app met chatrooms waar je “zomaar” kunt aanhaken en - wanneer het stiekem niet interessant genoeg is - ook heel stilletjes weer kunt vertrekken. De chatrooms worden gestart door gebruikers in de app: denk aan professionals met specifieke vraagstukken, zzp-ers die ‘s ochtends “gezellig” samen willen starten, maar ook aan internationale expert panels. Zie je een interessant topic voorbij komen? Loop de chatroom binnen en luister naar de gesprekken terwijl jij buiten een rondje wandelt. Of het nou de bedoeling van Clubhouse is, of niet, de app wordt vooral gebruikt voor netwerken en het opbouwen van zakelijke relaties, door het verspreiden van kennis.
Is het echt zo veelbelovend?
Volgens co-founder Paul Davison groeit het aantal actieve gebruikers exponentieel. Afgelopen weken is het gebruik van de app verdubbeld naar 2 miljoen. De founders van Clubhouse hebben weer een nieuwe investering opgehaald en de waardering van het bedrijf staat inmiddels op 1 miljard. Als dat inderdaad zo is, dan is de waarde met factor 10 vermeerderd sinds mei. Dat klinkt dus behoorlijk veelbelovend!
De kracht van Clubhouse
De echte kracht van Clubhouse zit in het feit dat je andere gebruikers echt spreekt. Voice to voice. Je kunt je voorstellen dat je op deze manier veel nauwere relaties opbouwt dan door middel van het eenzijdig delen van content als tekst en video. Het geeft je daadwerkelijk de mogelijkheid om - ondanks corona - sterke relaties op te bouwen met mensen in jouw vakgebied. Ik ben nu een aantal dagen lid en heb al interessante gesprekken gevoerd met ondernemers, andere marketeers en business coaches. Eergisteren zat ik in een chatroom met Sophia Amoruso - een Amerikaanse serial entrepreneur die ik al lange tijd volg. De app werkt serieus verslavend om te luisteren naar de echte verhalen achter de mensen, hun ervaringen en hun kennis, terwijl je de mogelijkheid hebt om zelf te participeren in het gesprek.
Het zou mij niks verbazen als Clubhouse inderdaad the next big thing in social media gaat worden. Vooral nu met deze Corona-toestanden biedt het de mogelijkheid om echt te connecten met mensen uit verschillende vakgebieden en met andere achtergronden. Ik ben nu een aantal dagen lid en laat apps als Instagram en zelfs Linkedin, al wat vaker links liggen. Wat mij betreft is dit de follow-up van de social media giganten. Instagram, Facebook en Linkedin, be on the watch!