Wil je meer klanten? Dan heb je website bezoekers nodig. Je kunt nog zoveel uren steken in een schitterende website, een gebruiksvriendelijke webshop met goede producten, of in jouw stijlvolle Instagram feed. Wanneer je geen bezoekers op jouw website of Instagramprofiel krijgt, zul je online ook geen klanten genereren. Maar hoe kom je dan aan die bezoekers?
Grofweg zijn er vier vormen van media die je kunt inzetten om meer bezoekers op jouw website te krijgen: owned media, paid media, earned media en borrowed media.
Iedereen die een beetje Engels spreekt, begrijpt dat owned media de media omvat die jij zelf beheert. Voorbeelden zijn je blogs op jouw website, andere content op jouw website, social media met jouw eigen volgers, een webshop, een forum of een e-maillijst met subsribers. Binnen deze kanalen publiceer en beheer je jouw eigen content. Je hebt hier dan ook grote controle over de uitstraling - en dus het image - van jouw merk. Deze media worden ook wel content marketing genoemd.
Wanneer jouw owned media niet veel bezoekers oplevert, omdat je bijvoorbeeld nog maar net bent begonnen, is paid media een goede manier om meer website bezoekers te krijgen. De bekendste manier van online adverteren is via de platforms als Google, Facebook, Instagram, Youtube of LinkedIn, maar je kunt ook adverteren op andere websites of in nieuwsbrieven. En wat dacht je van online adverteren op nieuwswebsites? Het voordeel van paid media is dat jij de controle in handen hebt. Jij bepaalt de boodschap en de doelgroep van de advertenties en daarnaast stop en start je met adverteren op het moment dat jij wilt. Een nadeel is dat adverteren erg duur kan zijn, vooral wanneer je veel concurrentie hebt. Het is dan ook verstandig om je hier eerst goed in te verdiepen, of te gaan samenwerken met een marketingbureau.
Wanneer derden media-aandacht voor jou creeren, noemen we dat earned media. De content is niet van jouzelf, maar het is gemaakt door bloggers, vloggers of iemand die jouw product op Facebook deelt. Of wat dacht je ervan wanneer jouw dienst of product wordt besproken op Clubhouse? Let op, wanneer je betaalt voor deze content, is het niet meer earned maar juist paid media. Ook al creeer je de content niet zelf, er zijn wel manieren die marketeers kunnen inzetten om van earned media mogelijkheden gebruik te maken. En dat is vrij slim, want earned media is ontzettend effectief. De mening van vrienden, familie en interessante online informatiebronnen, heeft veel impact op consumenten. En deze mening wordt niet meer enkel verspreid op feestjes of bij de koffiemachine, maar overal en op elk moment, online.
De vierde vorm van media is borrowed media. Dit klinkt in elk geval lekker goedkoop, toch? Deze vorm van media verwijst naar de tools die we als ons eigendom beschouwen en voor marketing kunnen inzetten, maar die eigenlijk niet van onszelf zijn. Denk aan jouw Instagram of Facebook accounts. De volgers en de content zijn van jou, maar de platformen niet. Het grote nadeel is dan ook dat je geen zeggenschap hebt op de algoritmes van de software, terwijl deze grote impact hebben op het bereik van jouw content.